ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΒΟΛΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ ΓΑΪΤΑΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ 1-10-2015 ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΦΘΟΡΑ.
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΒΟΛΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ ΓΑΪΤΑΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ 1-10-2015 ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΦΘΟΡΑ.
Η Διαφθορά στην Ελλάδα μοιάζει με γυναίκα, που την κατηγορούν για το ήθος της όλοι έχοντας κατά καιρούς σχέση μαζί της ευτυχώς όχι όλοι. To λέω βέβαια αστειευόμενος, μία σύγκριση όμως μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το φαινόμενο της διαφθοράς στην Ελλάδα είναι το εντονότερο μεταξύ των σύγχρονων κρατών. Σύμφωνα με την έκθεση της Διεθνούς Διαφάνειας για το 2014, η Ελλάδα κατατάσσεται στην τελευταία θέση ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. ως προς τη διαφθορά, μαζί με την Ιταλία, αλλά και τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Σε παγκόσμια κλίμακα η Ελλάδα καταλαμβάνει την 69η θέση. Το παρήγορο είναι ότι ακολουθούν άλλες 106 χώρες σε σύνολο 175. Το ότι όμως μας ξεπερνά ακόμη και η Τουρκία, που βρίσκεται στην 64η θέση, κάθε άλλο παρά κολακευτικό είναι. Και βέβαια δεν μπορεί να θεωρηθεί παρήγορο το να ξεπερνούμε χώρες, όπως η Σομαλία, που βρίσκεται στην τελευταία θέση. Από την άλλη θα έλεγα ότι η Ελλάδα δεν έχει ούτε Ζήμενς ούτε Φόλξ Βάγγεν. Άλλος έχει το όνομα και άλλος τη χάρη.
Στην Ελλάδα υστερούμε στην πρόληψη. Και υστερούμε, διότι υπάρχει η γραφειοκρατία. Υπάρχουν οι αργοί ρυθμοί. Υπήρχαν και στην εποχή του Ελευθερίου Βενιζέλου. Αφορούσαν τη Δημόσια Διοίκηση. Έλεγε λοιπόν ο μεγάλος πολιτικός: «Στην Ελλάδα η Διοίκηση μοιάζει μ΄ ένα ρολόι, που δεν αρκεί κάθε λίγο να το κουρδίζεις. Πρέπει και να σπρώχνεις τους δείκτες του για να προχωρούν». Κάποιοι επίορκοι το σπρώξιμο το εξέλαβαν διαφορετικά. Η γραφειοκρατία έχει γρανάζια. Είναι οι υπάλληλοι, που βρίσκονται σε καίριες θέσεις. Τα γρανάζια θέλουν λάδωμα. Έτσι φτάνουμε στη δωροδοκία. Χρειάζεται λοιπόν μείωση της γραφειοκρατίας.
Στην Ελλάδα όμως υστερούμε και στην καταστολή. Οι αργοί ρυθμοί της πειθαρχικής διαδικασίας οδηγούν τους επίορκους στην ατιμωρησία. Όπως στην ατιμωρησία οδηγεί, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρου Ρακιτζή , η επιεικής αντιμετώπιση πειθαρχικών παραπτωμάτων από τα Πειθαρχικά Συμβούλια.
Το 2014 ασκήθηκαν όμως από τον ίδιο ενστάσεις κατά οριστικών αποφάσεων Πειθαρχικών Συμβουλίων σε ποσοστό μόλις 5%. Το ποσοστό αυτό από μόνο του καθιστά μικρή σχετική εξαίρεση τη σκανδαλώδη αντιμετώπιση περιστατικών διαφθοράς. Η κοινή γνώμη πληροφορείται από τον Γενικό Επιθεωρητή χαρακτηριστικές περιπτώσεις παράλογης επιείκειας στην αντιμετώπιση πειθαρχικών παραπτωμάτων. Καλό όμως είναι και να τονίζεται ότι η υπερβολική επιείκεια για τα Πειθαρχικά Συμβούλια αποτελεί την εξαίρεση. Δεν αποτελεί τον κανόνα. Όπως επίσης καλό είναι να αναγνωρίζουμε ότι η Δικαιοσύνη δείχνει επιτέλους καλά αντανακλαστικά.
Μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση αποτελεί κατά τη γνώμη μου η καθιέρωση αυστηρότερου πόθεν έσχες σε 13 κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων, στις οποίες προχώρησε η κυβέρνηση. Αντίθετα μόνο αρνητικές κρίσεις προκαλεί η επάνοδος στο Δημόσιο επίορκων, λόγω μη εκδίκασης των πειθαρχικών παραπτωμάτων.
Και βέβαια μόνο αρνητικές κρίσεις προκαλεί η ατιμωρησία των πολιτικών προσώπων με το νόμο περί ευθύνης υπουργών και τις σύντομες παραγραφές, που αυτός προβλέπει.
Τελειώνοντας θα ήθελα να τονίσω ότι η διαφθορά, ειδικά στο Δημόσιο, δεν μπορεί να αποτελεί λόγο για την κατασυκοφάντηση των δημοσίων υπαλλήλων. Πρόσχημα για απολύσεις χωρίς αξιολόγηση. Πρόσχημα για ομαδικές απολύσεις στο όνομα ενός δήθεν ευέλικτου και αποτελεσματικού κράτους με κατάργηση θέσεων. Η διαφθορά υπάρχει παντού. Όχι μόνο στο Δημόσιο. Για παράδειγμα η λίστα Λαγκάρντ και η φοροδιαφυγή δεν αφορούν το Δημόσιο. Η αλήθεια είναι ότι οι Έλληνες τιμωρούνται για τη διαφθορά των πολιτικών, χωρίς να τιμωρούνται οι ίδιοι οι πολιτικοί. Παιδιά όμως ενός κατώτερου θεού οι έλληνες δεν είναι.