Χαιρετισμός Προέδρου Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου Λάζαρου Γαϊτάνη στην ημερίδα για τους σταθμούς διοδίων της 27ης Μαρτίου 2015.
Οι δικηγόροι του Βόλου είναι ένα ενεργό κομμάτι της τοπικής κοινωνίας. Και η κοινωνία της Μαγνησίας δεν ανέχεται να σκοτώνονται νέοι άνθρωποι, να κινδυνεύουν ζωές στην παλιά εθνική οδό και στους παραδρόμους. Κάποιοι ευθύνονται που τα φορτηγά , πριν τα διόδια, αλλάζουν δρόμο. Και αυτοί που ευθύνονται , δεν είναι οι οδηγοί των φορτηγών. Είναι αυτοί, που επέτρεψαν τα διόδια Μοσχοχωρίου να είναι τα πιο ακριβά σε ολόκληρο το μήκος της ΠΑΘΕ.
Τα κοινωνικά προβλήματα, τα νομικά ζητήματα σχετικά με τους σταθμούς διοδίων δεν θα μπορούσαν ν΄αφήσουν αδιάφορο τον Δικηγορικό Σύλλογο Βόλου. Πήραμε έτσι την πρωτοβουλία , μαζί με τον Δήμο Ρήγα Φεραίου, να διοργανώσουμε τη σημερινή ημερίδα. Ένα Δήμο που για τα διόδια Μοσχοχωρίου έχει πληρώσει βαρύ φόρο αίματος. Για να ενημερώσουμε για το τι ακριβώς προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων στις εργολαβικές εταιρίες. Για να ενημερώσουμε για το τι συμβαίνει με τις ποινικές διώξεις των οδηγών, που αρνούνται την πληρωμή διοδίων. Για να επισημάνουμε τις επιπτώσεις των σταθμών διοδίων στην τοπική κοινωνία.
Ήταν το 2007, όταν η κατασκευή των αυτοκινητόδρομων ανατέθηκε με σύμβαση σε εργολαβικές εταιρίες. Τα έργα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί το 2012. Οι εργολάβοι πήραν ως αντάλλαγμα την εκμετάλλευση των διοδίων. Το Δημόσιο παραχωρώντας τα διόδια έχασε 80 με 100 εκ.ευρώ το χρόνο, που χρησιμοποιούνταν για τη συντήρηση του υπόλοιπου οδικού δικτύου. Τα κέρδισαν οι εταιρίες. Οι ίδιες επίσης κέρδισαν τόσο από την αύξηση των τιμών των διοδίων, όσο και από την αύξηση του αριθμού των σταθμών διοδίων. Στη διαδρομή Αθήνας-Θεσσαλονίκης οι σταθμοί διοδίων έφτασαν ήδη τους 12. Για τον οδηγό ενός ΙΧ το κόστος φτάνει τα 30,7 ευρώ.
Από το 2008 οι οδηγοί πληρώνουν κάθε χρόνο αυξημένες τιμές. Το ότι από την ίδια χρονιά τα έργα σταμάτησαν , προφανώς για κάποιους υπουργούς αυτό ήταν μία ασήμαντη λεπτομέρεια. Το ότι οι αγοραστική δύναμη μειώθηκε, ήταν επίσης μία ασήμαντη λεπτομέρεια.
Όταν όμως, λόγω των αυξημένων τιμών των διοδίων, σκοτώνονται άνθρωποι, αυτό δεν μπορεί να είναι μία ασήμαντη λεπτομέρεια. Για το Στεφανοβίκειο και τον Ριζόμυλο ο θάνατος της Ιωάννας, της Κατερίνας και του Φίλιππου δεν είναι μία ασήμαντη λεπτομέρεια. Είναι ένα έγκλημα με ηθικούς αυτουργούς. Όσα οικονομικά στοιχεία, όσες νομοθετικές διατάξεις κι αν σας παραθέσουμε σήμερα, πάνω απ΄όλα είναι η αξία της ανθρώπινης ζωής. Κι εμείς συμψηφισμούς με τις ανθρώπινες ζωές αρνούμαστε να κάνουμε.
Τα έργα σταμάτησαν για δύο λόγους: 1) Η οικονομική κρίση οδήγησε τις τράπεζες να κλείσουν την κάνουλα της χρηματοδότησης. 2) Η κυκλοφορία μειώθηκε, άρα και τα έσοδα μειώθηκαν. Για να γίνει επανεκκίνηση των έργων το Δημόσιο τα χρηματοδότησε με 1,7 δισ. Άλλα 500 εκ . έδωσε το Δημόσιο ως αποζημίωση στις εταιρίες. Έτσι όμως τα κονδύλια του ΕΣΠΑ στέρεψαν για άλλα έργα.
Είναι λογικό ότι οι εταιρίες διαθέτουν στοιχεία για τον ακριβή αριθμό σχημάτων, που διέρχονται από κάθε σταθμό διοδίων της ευθύνης τους. Ρωτούμε λοιπόν : Μπορεί να μας γνωστοποιηθεί, πόσα αυτοκίνητα διέρχονται ετησίως από τα διόδια Μοσχοχωρίου, σε σχέση με άλλους σταθμούς; Τι ήταν εκείνο που έκανε τα διόδια αυτά τα ακριβότερα σε όλο τον μήκος της ΠΑΘΕ; Γιατί για μια διαδρομή μόλις 36 χιλ. επί της ΠΑΘΕ οι οδηγοί ΙΧ να πληρώνουν 4€; Είναι τυχαίο ότι από εκεί διέρχονται οχήματα που συνδέουν το Βόλο και τη Λάρισα, τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της κεντρικής Ελλάδας; Πιστεύω ότι η απάντηση στα ερωτήματα θα είναι η σιωπή.
Τα ακριβά διόδια Μοσχοχωρίου οδήγησαν τους οδηγούς στους παραδρόμους εκατέρωθεν της ΠΑΘΕ. Έχουν μήκος 15 χιλιόμετρα, όση είναι η απόσταση από το Κιλελέρ μέχρι τη Νίκαια. Κατασκευάστηκαν πρόχειρα, όταν κατασκευαζόταν το τμήμα της Εθνικής οδού στα διόδια Μοσχοχωρίου. Τότε εξυπηρετούσαν οδηγούς προκειμένου να συνεχίσουν το δρόμο τους προς Λάρισα και προς Βόλο. Είναι όμως αυτοί οι παράδρομοι κατάλληλοι; Όταν είναι διπλής κατεύθυνσης με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση; Όταν δεν έχουν διαχωριστική λωρίδα; Όταν δεν έχουν σήμανση; Όταν δεν έχουν καθόλου φωτισμό;
Η εξαγγελία του Υπουργού Υποδομών Γιώργου Σταθάκη για αναθεώρηση των συμβάσεων οδικών αξόνων, για μείωση των τιμών των διοδίων κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Τα ηλεκτρονικά διόδια, με χρέωση ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει το κάθε όχημα, θα είναι μία καινοτομία, που επίσης κινείται στη σωστή κατεύθυνση.
Το πιο σωστό όμως θα ήταν η κατάργηση και των τριών σταθμών διοδίων του νομού Λάρισας. Αν όχι για πάντα τουλάχιστον μέχρι να κατασκευαστεί και συντηρηθεί ο οδικός άξονας. Η ελεύθερη και ασφαλής κίνηση των πολιτών εντός της επικράτειας είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη. Άρθρο 5 παρ.4 του Συντάγματος. Ελεύθερη κίνηση όμως με πληρωμή πανάκριβων διοδίων για τη διέλευση , δεν μπορεί να είναι ελεύθερη κίνηση.